Fartøjets navn  castor  
 Fartøjets nr.  
 Nyt kendingssignal    Gl. kendingssignal  NHLC
 Fartøjets kontrol nr.    Gl. kontrol nr.  
 Hjemmehørende  grenaa    
 Tidligere navne      

 

 Teknisk data

 År

År

År

År

År

År

År

År

År

År

  1852                  
                     
 Materiale E.                  
 Længde                    
 Bredde                    
 Dybte (midtskibs)                    
 Radiot.                    
                     
 Register-tons:                    
 Brutto 27                  
 Netto 16                  
 HK                    
                     

 

 Fartøjsbeskrivelse:  2 mastet kvase, bygget 1852 i Svaneke,
                                       ombygget 1879 i Frederikshavn.


 

 

 Ejerforhold:  
Årstal:  Førerens navn, erhverv, adresse, by:  Rederens navn, erhverv, adresse, by:
1895 - 1897  P. Jensen  O. C. Geisnes, Grenaa
1898  N. Andersen  O. C. Geisnes, Grenaa
1899  A. C. Jensen  O. C. Geisnes, Grenaa


 

 Fartøjets skæbne: Forlist ved kollision.

                                               Søforhør i Esbjerg, den 13. og 14. april 1899.

                                               På fiskeri i Nordsøen, den 11. april 1899.
                                   ved fiskepladsen, ud for Graadyb, den 11. april 1899, ved en kollision,
                                   i en østnord-østligt vind, med mørkt vejr, med regn, men sigtbart.

                                   Klokken 1 formiddag, da "Castor"  lå til ankers med ankerlanternen ophængt,
                                   i fokkevantet om styrbord ca. 8 fod over dækket og med lyset brændende,
                                   fandt kollision sted ved, at "Freia", en fiskekutter fra Finkenwärder,
                                   løb ind i "Castor's" bagbords side midtskibs.
                                   "Castor" blev derved så læk, at den sank på 6½ favne vand
                                   med mastetoppen henved 8 fod over vandfladen og blev vrag.

                                   Ifølge vidneforklaringerne var "Castors"  ankerlys vel synligt,
                                   men lyste mindre godt, idet flammen osede,
                                   antagelig fordi cylinderglasset ikke var påsat.
                                   Hverken "Freias"  fører, eller nogen af de 3 på dækket værende fiskere,
                                   havde derfor set "Castors"  ankerlys.
                                  "Freia" , der nylig var gået under sejl fra samme fiskeplads,
                                   førte endnu ikke de farvede sidelys, men kun ankerlyset.
                                   Om bord i "Castor" var vagtmanden gået om læ,
                                   ingen af "Castor's" besætning havde derfor bemærket,
                                   hvorledes sammenstødet skete.
                                   Vagtmanden sprang straks efter om bord i "Freia"
                                  
og da "Castor's"  øvrige besætning,
                                   efter at være kommen op på dækket bemærkede,
                                  at jollen var dreven af og at skibet var i færd med at synke, råbte den om hjælp.
                                  Da føreren af "Freia"  hørte råbene løb han langs siden af "Castor"
                                 
og optog dens besætning, samt indbragte den til Esbjerg.

                                  Anmærkning: om årsagen til kollisionen afgiver Søretten ingen udtalelse.

 

 

 Noter:
          

 

 Kildehenvisninger: 1 - 8 -