Fartøjets navn  JUPITER
 Fartøjets nr.  
 Nyt kendingssignal    Gl. kendingssignal  
 Fartøjets kontrol nr.      
 Hjemmehørende  Esbjerg
 Tidligere navne      

 

 Teknisk data:  År  År  År  År  År  
   1885          
             

 Materiale

 E. Kl.          

 Længde

           

 Bredde

           

 Dybte (midtskibs)

 5.3          
             

 Register-tons:

           

 Brutto

 13          

 Netto

  6          

 HK

           

 

  Fartøjsbeskrivelse: Dæksbåd, bygget 1885 i Esbjerg.

 

 

 Ejerforhold:

  Årstal:

 Førerens navn, erhverv, adresse, by:   Rederens navn, erhverv, adresse, by: 

1893

 L. C. Wold, Esbjerg  L. C. Wold, Esbjerg
1895  N. P. Enevoldsen  L. C. Wold, Esbjerg
1897 -  N. C. Jensen, Esbjerg  N. C. Jensen, Esbjerg
1902  N. Christensen  

 

 Fartøjets skæbne: Forlist -
    
                  
                       På en rejse fra Hjerting, den 28. oktober 1902, til fiskeri i Nordsøen

                                  
                                  Søforklaring i Esbjerg den 31. oktober 1902.

                            
                                  Medens "Jupiter"  lå opankret på fiskepladsen, 4 kilometer østsydøst for Vyl fyrskib,
                                  i en sydlig frisk kuling, samt diset vejr, blev motoren gjort klar og sat i gang til fiskeribrug.

                                  Omtrend 10 minutter senere mærkedes et stød, hvorefter motoren standsede.
                                  Ved eftersyn i rummet viste det sig, at der stod vand i højde med Dørken.

                                  Pumpen blev straks sat i gang, de i jollen værende fiskere kaldtes om bord,
                                  hvorefter ankret lettedes, og kursen sattes mod land.

                                 Da vandet imidlertid trods ihærdig pumpning stadig steg i rummet,
                                 vendtes ud efter for at erholde hjælp fra en anden kutter, men inden denne nåedes,
                                 måtte Jupiter  forlades i synkefærdig stand.


                                 Ankret sattes, hvorefter besætningen, klokken 2 formiddag, gik i jollen
                                 og blev ca. 2 timer senere optagen i Vyl fyrskib.


             Anmærkning: Aarsagen til Forliset maa ifølge de afgivne vidneforklaringer formentlig tilskrives,
                                 at et stykke Ballastjern.

                                 Muligvis som følge af motorens rystelse, kan være faldet ned i svinghjulet,
                                 og af dette er slået gennem kutterens bund.

                                 Fartøjet var forsikret i "Forsikringen af dansk Sejlfartøjer til Fiskeribrug",
                                
 

 

 Noter:

 

 

 Kildehenvisninger: 1 - 8 -