Forkortelserne
Materialer:
E. = Eg
B. = Bøg
A. = Ask, eller Asp
G. = Gran
T. = Teak
Kl. = Klinkbygget
Kr. = Kravelbygget
K. = kobberforhudet (så fartøjet kan sejle i is)
Y. = forhudet med "Yellow" - gult metal (så fartøjet kan sejle i is)
Z. = zinkforhudet (så fartøjet kan sejle i is)
HK = hestekræfter
DW = Brutto tons dødvægt - betegnelsen, dukker op i 1921.
Tallet står i
parentesen
= I 1922 - kommer der et
yderligere nr. - et såkaldt kontrol nummer.
= Nummeret skal kun bruges af
skibsregistret - til at holde styr på alle skibene i selve registret
Radiot. = Betyder at fartøjet havde et radioanlæg ombord.
Fartøjerne:
Aabd. = Åben båd
Hbd. = Halvdæksbåd
Mdb = Dæks båd med motor
Bd. = Båd
Jbd. = Jagtbåd
Df. = Dæksfartøj
Dkg = Dækskaag
Kv. = Kvase
(Hvis
Kv. er efterfulgt af f.eks. gl., sk., - betyder det, at kvasen er rigget som
galease)
Altså sejlføringen.
Kt. = Kutter, her gælder samme regler om
sejlføringen.
Ff. = Fiskefartøj.
Gl. = Galease (kun i Skagen)
Sl. = Slup, her gælder samme regler om
sejlføringen.
Sk. = Skonnert (kun i Skagen)
Skpr. = Skydepram
Pr. = Pram.
P. nr. = at et fartøj fik et P. nummer, betød,
at fartøjet var synet til at kunne sejle med passagerer eller gods.
(Kilde: Kjeld Lehnsdals beretning i
Søfart nr. 8 og 9) - udgivet i Søfart 2008.
S. T. F = at et fartøj fik et S. T. F. nummer, betød,
at fartøjet nu blev anvendt som stenfiskerfartøj.
|