Fartøjets navn | GUD RAADER FOR LYKKEN |
Fartøjets nr. |
Nyt kendingssignal | Gl. kendingssignal |
NGJF |
|
Fartøjets kontrol nr. |
Hjemmehørende | Køge, København |
Tidligere navne |
Teknisk data: | År | År | År | År | År | |
1879 | ||||||
Materiale |
E. Kl. | |||||
Længde |
||||||
Bredde |
||||||
Dybte (midtskibs) |
4.5 | |||||
Register-tons: |
||||||
Brutto |
17 | |||||
Netto |
10 | |||||
HK |
Fartøjsbeskrivelse: Dæksbåd,
bygget i Viken, ombygget 1879 i København.
|
Årstal: |
Førerens navn, erhverv, adresse, by: | Rederens navn, erhverv, adresse, by: |
1871 - 1873 |
P. N. Magleby | |
1883 | Hansen | V. Petersen & Frimodt, København |
1899 |
Aktieselskabet, Ny Kalkbrænderi, København |
|
1901 | S. M. Hansen | N. E. A. Hansen |
Fartøjets skæbne:
Grundstødt og forlist På en rejse fra Faxe, den 24. oktober 1901, med en last mursten, til København, blev dæksbåden, "Gud raader for Lykken", slået læk. Søforhør ved Amager Birk, den 5. november 1901. Anmeldelse fra Rederiet, dateret Kjøge, den 25. januar 1902. Ud for Amager, i en syd-sydøslig frisk kuling, i Mørkningen sprængtes Klofald, og for bedre at kunne reparere Skaden, sattes Kursen længere ind mod Land, hvor der var mindre Sø. Pludselig stødte dæksbåden, "Gud raader for Lykken" , haardt — formentlig mod en Sten, da Bund ikke kunde faas med en 12 Fod lang Stage — og blev læk. Kursen sattes mod Land, men kort efter sank Gud raader for Lykken, paa 8 Fod Vand og blev senere slået til Vrag. Besætningen bjærgede sig i Land med Jollen. Anmærkning: Aarsagen til Forliset fremgaar af det Ovenanførte.
|
Noter:
Kendingsbogstaverne NGJF er fjernet
(1895).
|
Kildehenvisninger: 1 - 8 - |
|