Fartøjets navn | HELENE |
Fartøjets nr. |
Nyt kendingssignal | Gl. kendingssignal |
NSQP |
|
Fartøjets kontrol nr. |
Hjemmehørende | København |
Tidligere navne |
Teknisk data: | År | År | År | År | År | |
1878 | ||||||
Materiale |
E. | |||||
Længde |
||||||
Bredde |
||||||
Dybte (midtskibs) |
10 | |||||
Register-tons: |
||||||
Brutto |
72 | |||||
Netto |
67 | |||||
HK |
Fartøjsbeskrivelse: Kutter, bygget 1878 i Grimsby.
|
Ejerforhold: |
Årstal: |
Førerens navn, erhverv, adresse, by: | Rederens navn, erhverv, adresse, by: |
1883 |
Larsen | Ørum & Wulff, København |
1885 - 1887 | D. C. Sommer | Ørum & Wulff, København |
1889 | F. E. Jensen | Ørum & Wulff, København |
1891 | J. Andersen | Ørum & Wulff, København |
1893 - 1895 | F. C. Jepsen | Ørum & Wulff, København |
Fartøjets skæbne:
Forlist 1895. Søforhør i København, den 28. oktober 1896. Kutteren "Helene" forliser på en rejse fra Liverpool, den 7. oktober 1896, i en sydlig storm, til Vapnafjord, med 86 tons salt. Ved Castleton (Øen Man), den 7. oktober 1896 - klokken 2 eftermiddag, efter at Bar fyrskib var tabt af sigte, i sydøst til øst i cirka 10 Kilometers afstand, styredes nord vest til vest klokken 10 eftermiddag, da kursen ændredes til nordvest - ½ nord. Fra middag styredes nord omtrent, klokken 2 formiddag, den 8. oktober, sås Chicken Rock fyr cirka 4 streger om bagbord. Kursen sattes østnordøst, men straks efter, da Long Ness fyr og landet sås, drejedes til vinden sydøst over. Alle mand kaldtes op; men, da storbommen brækkedes og stagfokken sønderblæstes, samt "Helene" , kort efter huggede, kunde landet ikke klares og skibet drev ind på kysten. Besætningen, på 6 mand, entrede i land over sprydet og kort efter var "Helene" sønderslået. Årsagen til forliset må formentlig ifølge de
afgivne vidneforklaringer |
Noter:
|
Kildehenvisninger: 1 - 8 - |
|