Fartøjets navn  SIGURDUR
 Fartøjets nr.  
 Nyt kendingssignal    Gl. kendingssignal

 NJPC

 Fartøjets kontrol nr.      
 Hjemmehørende  København
 Tidligere navne      

 

 Teknisk data:  År  År  År  År  År  
   1886          
             

 Materiale

 E.          

 Længde

           

 Bredde

           

 Dybte (midtskibs)

 10.4          
             

 Register-tons:

           

 Brutto

  94          

 Netto

  83          

 HK

           

 

  Fartøjsbeskrivelse: 2 mastet kutter, bygget 1886 i Hull.

 

 

 Ejerforhold:

  Årstal:

 Førerens navn, erhverv, adresse, by:   Rederens navn, erhverv, adresse, by: 

1898

 C. E. Larsen  Aktieselskabet, Islandsk Handels og
 Fiskekompagni, København
 Salomon Davidsen, København

 

 Fartøjets skæbne: Strandet og derefter forlist.

                     
   
       Søforklaring ved Bardastrands-Syssels Politiret aflagt i Flatø,
                                     den 25. november 1898, i henhold til den islandske strandings lov af 14/1 1876.

                                     Søforhør i København (Sø- og Handelsretten) den 21. december 1898.

                                     På en rejse fra Flatey, med I70 tons Islandske produkter,
                                     til en værdi af 25000 kroner.
                                     Ved Brede Bugten (Islandsk nordvest kyst) i Flatey Havn,
                                     den 14. november 1898, strander "Sigurdur"  i en nordvestlig storm og høj sø.

                                     Klokken 6 eftermiddag under tiltagende storm med hagl- og snebyger,
                                     da "Sigurdur"  lå fortøjet i Flatey Havn med agterkætting, ståltrosse og kabeltov
                                     fastgjorte til de omgivende klipper, sprængtes disse fortøjninger omtrent samtidig,
                                     hvorefter skibet drev ned på skærene i havnens østside
                                     og huggede en del på disse skær.
                                     Varp udførtes for at holde skibet på skæret; men klokken 9 eftermiddag,
                                     måtte besætningen, på 5 mand, forlade det,
                                     i en fra den i nærheden liggende skonnert "Gudrun" nedfiret båd.
                                     Da forskellen mellem høj og lavvande er ca. 17 fod,
                                     stod nu "Sigurdur"  med agterskibet helt tørt på skæret,
                                     medens forskibet hang frit i luften.
                                   
                                     De 3 følgende dage vedvarede stormen uforandret
                                     og skibets bund tog efterhånden så megen skade,
                                     at lastrummet løb fuldt af vand.
                                     Først den 18. november lykkedes det delvis at bjærge ladningen i Land;
                                     men for størstedelen i våd tilstand.
                                     Senere blev der ved offentlig auktion vraget
                                     og den bjærgede del af ladningen solgt for henved 9000 kroner.

                                     Om årsagen til strandingen afgiver Søretten ingen udtalelse;
                                     men den fremgår formentlig af det ovenanførte.
 

 

 Noter:

 

 

 Kildehenvisninger: 1 - 8 -