Søulykken 1900 - Kollision
                            
 imellem fiskekutteren "Hekla" og skruedamper "Mercur"

                                   Søforhør i Esbjerg, den 1. oktober og den 8. oktober 1900.

 

                                    Kollisionen skete ud for Esbjerg, den 16. september 1900,
                                    i en syd-syd-østlig jævn brise, i klart vejr.

                             Kutteren "Hekla"  på vej på fiskeri.

                                  
 Klokken 10 om aftnen sås  fra skruedamperen "Mercur" .
                                       
en sejlers røde sidelys ret forude og
                                        en anden sejlers grønne sidelys ca. 1/2 streg om styrbord.

                                   
Den først nævnte sejler passeredes om bagbord ved at dreje lidt til styrbord,
                                        og straks efter passagen, lagdes roret styrbord samtidig med,
                                        at der afgaves 2 korte damppibe-toner for at passere den anden sejler -
                                        kutteren "Hekla" af Esbjerg, - hvis grønne sidelys stadig sås, om styrbord

                                    
Da M. havde drejet et par streger til bagbord,
                                        sås imidlertid "Heklas" røde sidelys,
                                        og da der nu ikke var plads til at skifte roret,
                                        blev maskinen stoppet og kastet "Fuld Kraft Bak" samtidig med,
                                        at der prajedes til "Hekla" om at luve op.

                                    
Da maskinen havde bakket ca. 1 meter, kolliderede skibene,
                                        hvorved "Hekla" mistede klyverbommen og blev noget læk.

                                     
Rejsen fortsattes, da skibene vare klar af hinanden,
                                        og "Hekla" ikke ønskede assistance for at komme ind til Esbjerg.

                                     Ifølge "Heklas"  forklaring sås, "Mercur’s"  lanterner forude,
                                        indtil i ca. 200 favnes afstand, da kun toplys og rødt sidelys var synlige.
                                  
                                     
For at forhindre kollision lagdes roret i "Hekla"  bagbord;
                                        men umiddelbart efter drejede "Mercur"  for styrbords ror,
                                        og straks efter tørnede "Hekla" med klyverbommen mod "Mercur".

                                   "
Heklas" skade androg ca. 1000 kroner, hvilket beløb erstattedes af "Mercur’s"  rederi.