Søulykke 1901 - grundstødning
                            
 ombord på F. N. 48 - Nordsøen fra Frederikshavn

                                   Søforhør i Frederikshavn, den 28. november 1901.

 

            

                                               På hjemrejse fra Helsingør til Frederikshavn,
                                           grundstøder kutteren "Nordsøen", ud for Voersaa, den 13. november 1901.

                                  Efter at Anholt fyr, den 12. november om aftenen;
                                           var set omtrend i øst, gisnede afstand 2 mil,
                                           styredes under tiltagende kuling, fra øst, og snetykning,
                                           med dobbeltrebede sejl nordvest til  nord mod Læsø rende.

                                 
Noget efter midnat sås Hals fyrskib i vest til syd,
                                           og samtidig gav loddet 5 ½ favne vand.
                                           Fyrskibet blev imidlertid antaget for Læsø rende Fyrskib,
                                           og Kursen sattes nord til vest, men 1 time senere opdagedes fejltagelsen,
                                           da det rigtige Læsø rende fyrskib sås i nordøst.

                                 
Kursen bibeholdtes til klokken 2 om morgnen,
                                           da den forandredes til nordøst til nord, med fyrskibet i sigte
                                           af og til under snetykningen.
                                           Klokken 3.45 om morgnen gav loddet 4 favne vand,
                                           og klokken 4 grundstødte "Nordsøen".


                               
 Besætningen bjærgede sig i land med jollen.
                                          Den 19. november bragtes "Nordsøen"  ved assistance fra land atter flot.

                             
   Bjærgeløn 400 kroner - hvorefter rejsen fortsattes.

                                  Rettens søkyndige medlemmer bemærkede:
                                  "at strandingen utvivlsomt måtte tilskrives snetykning,
                                   strømsætning og den heftige storm".