Søulykke 1901 - kollision
                            
 imellem kutteren "P. M. Asp" og en sejler fra Bergqvara

                                  
Søforhør i Frederikshavn den 26. august 1901.

 

                                  På rejse fra København til Aalborg Bugt, blev kutteren "P. M. Asp"
                                        kollideret af en sejler fra Bergqvara.

                                  Den 19. august 1901, klokken 101/4 om aftnen,
                                        da "P. M. Asp",  var i sundet, ved Lappe-grunden,
                                        vinden var nordvestlig, flov brise og det var klart vejr.
                                        gik føreren til køjs, og vagten overtoges af 2 af de om bord værende fiskere.

                                 
Klokken 1 om natten passeredes Helsingør,
                                        og "P. M. Asp". styredes bidevind over mod Sverige.

                               
 Omtrend klokken 2 om natten gik udkigsmanden,
                                        uden at underrette rorsmanden derom,
                                        ned om læ for at tage mere tøj på,
                                        og ca. 10 minutter senere hørtes høje råb forude;

                                 Roret lagdes op, og samtidig knækkedes klyverbommen ved,
                                        at tørne mod den bagbords side af en modgående sejler.
 
                              
 Dennes sidelys vare ikke blevne sete fra "P. M. Asp",
                                        hvis sidelys brændte klart.
                                        Under kollisionen blev navnet på sejleren ikke hørt,
                                        hvorimod det oplystes, at den var hjemmehørende i Bergqvara
                                        og bestemt til Karlshamn.

                            
  Da "P. M. Asp"  i øvrigt ikke led synderlig anden skade, fortsattes rejsen.

 

                                Sørettens medlemmer udtalte:
                                 "at det må anses for uforsvarligt, at han (skipperen) havde forladt dækket,
                                  medens fartøjet ved nattetid passerede et stærkt befærdet farvand".